Balkanlar Gezisi -II-

Arnavutluk

Tiran

tiran

Strugua’dan, otelimizden pek fazla uzak olmayan Arnavutluk sınırına hareket ettik. Bizim eski İpsala sınır kapısına benzer bir yere geldik. Önce Makedon polislerine pasaportlarımız üst üste resim sayfaları açık olarak ve arasına rüşvet parası konularak verildi. Oradan geçip Arnavutluk sınır kapısına geldik. Tekrar aynı şekilde pasaportlar bu tarafın polisine verildi. Orayı da geçip Arnavutluk’a girdik. Dağlar arasından ve yeşil bir tabiat içinden geçip bir kahve-lokanta mola yerinde durduk. Aynı Anadolu’da otobüs mola yerlerinde olduğu gibi otobüsü yıkadılar. Tuvalet aynı Türkiye’de olduğu gibi Tuvalet olarak yazılıyordu. Bahçede oturup yanında suyuyla Türk kahvesi içtik. Arnavut köyleri şehirleri bizim 70’li, 80’li yıllardaki halimiz gibi. Enver Hoca denilen bir zamanlar Arnavutluk’u tek başına yöneten adam, ülkesini imar edeceği yerde bilinmeyen bir düşmana karşı 750.000 beton sığınak yaptırmış. Rehberimizin anlattığına göre; “Arnavutlar tarih boyunca hep kuvvetlinin yanında olmuş. Arnavutlar Ortodoksluğu Slavlar arasında erimemek için seçmemişler. Katolik olmuşlar ve 14.y.y’dan itibaren Osmanlı hâkimiyeti yıllarında İslam dinine girmişler.” Rehberimizin en ilginç cümlesi; “Arnavutlara “Hangi dindensin?” diye sorulduğunda, ister Hristiyan, ister İslam dininden olsunlar, “Arnavut dinindenim” diye cevap veriyorlarmış.”

1966156_10152366005356404_6926451963452271807_o
Tiran

Enver Hoca isimli ateist diktatör ülkede Osmanlı döneminde yapılan câmilerin neredeyse tamamını yıktırmış. Bu sebeple ülkede doğru düzgün bir eserimiz kalmamış. Enver Hoca zamanında yapılan basit, iptidai tren yolları, yollar, fabrikalar kullanılamıyor. Ohri-Tiran arasındaki yolda yeni tünel ve otoban yapılıyor. Arnavutluk’ta da yol kenarları hep plastik, pet şişe ve ambalaj artıklarıyla dolu. Kapitalist sistem çevre kirliliğini erkenden başlatmış.

10648817_10152366004976404_7706618984198025068_o

Arnavutluk 1447 yılında II. Murad döneminden itibaren fethedildi ve Balkan savaşları zamanında elimizden çıktı. Öğlene doğru döküntü mahallelerden Tiran’a girdik. Şehir 70’li yıllardaki Anadolu şehirleri gibi idi. Şehrin ana meydanına geldik. Ortasında atının üzerinde İskender Bey’in bulunduğu bu meydanın etrafında Opera, müze ve önemli bakanlık binaları var. Meydanda ayrıca Osmanlı döneminden nasılsa kalabilen iki eser; 18.y.y’da Tiran Valisi Ethem Bey tarafından yaptırılmış Ethem Bey Camii ve 35 metre boyunda saat kulesi var. Meydana adı verilen İskender Bey, II. Murat zamanında Osmanlı sarayında yetiştirilen bir Arnavut beyinin oğlu idi. Büyüyüp Osmanlı ordusunda görevler alıp sancak beyliğine kadar yükselen İskender, kral olmak için Arnavutluk’a firar etti, tekrar Hristiyanlığa geçen ve Osmanlı’ya isyan bayrağını açan İskender Beyle mücadele 25 yıldan fazla sürdü. Ancak onun ölümünden sonra Osmanlı Arnavutluk’un tamamını topraklarına kattı. Şimdi İskender Bey’in Arnavutluk’ta millî kahraman yapılması Hıristiyan Batı’nın etkisiyledir. Son yıllarda Rahibe Terasa’nın Arnavutluk ve Makedonya’da bir idol haline getirilmesi de aynı yönde bir çalışmadır. Tiran’da öğle yemeği molasından sonra İşkodra’ya hareket ettik. Bu bölgede Arnavutluk‘un yeni yeni yeni kalkınma çabaları içinde olduğunu belli oluyordu. İşkodra’dan önce Lezeh şehri kalesini ve İskender Bey’in mozolesini gördük.

10548158_10152366004676404_1032901923502741322_o
İskender Bey Heykeli

İşkodra

10446225_10152366008126404_77784473746358289_o
İşkodra Kalesi

İşkodra tarihimizde ünlü bir şehirdir. Burayı Balkan Savaşları sırasında Hasan Rıza Paşa, kahramanca, şerefle korudu. Düşmanı İşkodra’ya sokmadı. Padişah Abdülhamit’e tahttan indirilme kararını tebliğ edenlerden biri olan Esat Toptani denilen Arnavut, Hasan Rıza Paşa’ya suikast düzenleyerek düşmanın kaleye girmesini sağladı. Bu hain adamın isminin Tiran’da bir caddeye verilmiş olduğunu gördüm. Şehirde aynı Kalkandelen’de olduğu gibi renkli ama yeni zamanlarda yapılmış camiler ve Osmanlı stili minareler var. Şehir merkezindeki otelimize geldik. İşkodra canlı bir şehirdi. Otelin yanındaki sokak Bodrum Barlar sokağını andırıyordu. Hafta ortası olmasına rağmen, otelimizin terası ve yan sokak tıklım tıklım gençlerle doluydu. Anlaşılan Arnavutlar kalkınmadan batının başka yönlerini benimsiyorlardı. Sabah karşımızdaki camiden Türkiye’de okunan makamlı ezanlar gibi olmayan düz ezanla uyandık.

1902854_10152366008176404_299140552457570744_n
İşkodra

Karadağ

Budva/Kotor

10446249_10152366011361404_3476388556135661163_o
Budva

Sabah 7.30 yola koyulduk. 2006 yılında bağımsızlığına kavuşmuş, dünyanın en genç devletlerinden olan Karadağ’a girdik. Fatih Sultan Mehmet bu ülkeyi almakla beraber, özerklik statüsü verdi. 1878’de Türk-Rus harbinden sonra Osmanlı’dan ayrıldı. Bu küçük ülkenin nüfusu yalnız 610.000 civarındadır ve bu nüfusun %67’sini Slavlar, %17’sini Arnavutlar oluşturmaktadır.

1094670_10152366011846404_1833358248872574741_o

Deniz kenarından giderek daha ziyade Arnavut köylerinden geçerek 10.000 nüfuslu Budva isimli sahil şehrine geldik. Eski şehir kısmı bir kalenin içinde idi. Bu kale şehrin dar sokaklarında dolaştık. Yine yola düşüp bizi güzelliği ile şaşırtan Kotor isimli kente geldik. Buranın da Budva gibi kale içinde güzel evleri olan dar sokaklarında dolaştık. Şehrin arkasında yükselen dağın tepesinde dik bir yoldan ulaşılan bir kale vardı. Buraya gruptan ancak iki genç arkadaşımız çıktı. Deniz kenarında azmak başındaki surlar ve kale buraya bizim Bodrum kalesi gibi masalımsı bir çehre veriyordu. Çok sayıda turistin olduğu Kotor’da daha fazla kalmak isterdik, ancak yolumuza devam etmeliydik. Sınır kapılarından geçerek Bosna’ya, daha doğrusu bu ülkenin Sırp bölgesine girdik. Trebinje denilen şehirde otelimize geldik.

Bu slayt gösterisi için JavaScript gerekir.